sezonsal verimliliğe göre eer - seer ve cop - scop meselesi

sezonsal verimliliğe göre eer - seer ve cop - scop meselesi

georgeamca
Bu konu güncellendi de .
neoliberalizmin akıl karıştırma üzerinden pazarlama taktikleri her alanda beni korkutmuştur. bu eer - seer meselesinin de kıt bilgilerime rağmen açılması gerektiğini düşünüyorum. tabii ki bu alanda konuşmaya mezun değilim ama bu son birkaç günde araştırdıklarım bu konudaki şüphelerimi arttırmıyor değil. tam olarak meseleye hâkim olanlar bunu açarsa sevinirim. zira şöyle bir eleştiri var ve birçok başka sitede de benzerlerini gördüm.

http://www.coolerado.com/2012/09/myth-4-its-all-about-the-seer-rating/

bu şirket de kendini övüyor ama eleştirisi şu: seer denen değer kompresör temelli klima üreten üreticilerin kendi ürünlerini daha verimli göstermek için yarattığı bir terimdir diyor. seer'in o klimanın üretildiği yerdeki bir bölgedeki sezonsal değişimler baz alınarak üretildiğini ve her bölgenin kendine has iklim koşulları ve şartları olması nedeniyle böyle bir yaklaşımın yanıltıcı olduğunu söyleyenler var. kendi ürünlerinde kompresör olmadığı için de seer diye bir değerleri yokmuş. en doğru ölçümün de tartışmalar alıp başını gitse de eer değerine bakılarak yapılacağını söylüyorlar.

ben de bunun üzerine arasında fiyat olarak iki kat fark olan 12'lik yani 3.5 kw'lik iki klima modelini kıyasladım. aralarında iki katlık bir fark var ama eer değerleri neredeyse aynı çok ufak farklar var. sonuçta bu eer denen oran ne kadar enerji harcayarak onun kaç katı soğutma gücü ürettiğini gösteren bir değer değil mi? madem değerler de yakın o zaman verimlilik olarak bunlar aynı ama diğer özellikleri dolayısıyla mı iki kat olan değer kazanıyor?

bu konunun oldukça kafa karıştırıcı olduğunu düşünüyorum ve ben de kıt bilgilerimle kimsenin kafasını karıştırmak istemem. sadece tartışma olsun diye bu başlığı açmak istedim ki birileri bizi yine bu konuda tam olarak aydınlatsın. umarım haddimi aşmamışımdır.

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

güzel araştırma yapmışsınız katılıyorum. bu işler çorbaya döndü iyice. vermiş olduğunuz linki google çeviri yerine daha düzgün Türkçeleştirebilirseniz buraya işleyelim.

şuan en çok, + sayılarını öne çıkardılar. eski ee cop değerleri önemli değil diyorlar. bizim Birol ustada zamanında ilgilenmedi bu işle. ben yaklaşık 2 yıl önce kurcalarken bu durumları.  ama şunu dedi akla kara belli olacak dedi. şimdide bir öyle diyor bir böyle. ne dediği belli değil hala.

ama benimö gördüğüm firmalar + sayyılarını arttırmak için eer cop durumlarını unuttular. 4-5 cop değerleri olan ME nin bazı modelleri b sınıfı gözüküyor.. inceleyince + sayılarını yükseltmek için her şey denenmiş.  soğutmada ısıtmada. e düşünürsek bu adamlar manyakmı yoksa önceden yalancılarmıydı.

şunu düşünürsek eurovent dürüstmü? benim cevabım kesinlikle değil. sizin linktede belirtilmiş. her türlü hile hurdaya yer verilmiş gibi açıklamalar var.

mesela -10 da  yapılan ölçümle -7 de yapılan ölçüm + ların fazla çıkması konusunda farklılık arzediyor bu durumu değer verdiğim xraytr isimli mühendis arkadaşla istişare ettik. frimalar + ları yüksek çıkarmak için elinden gelen herşeyi yapıyorlar. daha ziyade ısıtma coplarında makineleri düşük kapasiteyle teste sokuyorlar. soğutma cop una dokunamıyorlar. hepside bu durumu uygulamış neden izin verirsin eurovente bu duruma.

durum böyleyken mbirol usta bir yazısında gene doğru diyor. (tabi kendi ucuz klimalarını satmak içinde fırsatı kaçırmamış hem ozaman hemde daha sonrasında  ama sonuçta duruma bakarsak çorba gibi gerçekten. mesela lg samsung gibi klimalar cop değerlerinde uçmuş.)

büyük görmek için --> http://i.imgur.com/DMK0ZVT.png

yanı sıra mbirol un bir bayismidir nedir meçhul insan

http://i.imgur.com/oRgpHRv.png

http://i.imgur.com/EdxI8H6.png

ama Birolda tüm klimacılarda bir çok şeyi zamanında dinlemediler biz biiliyoruz diye atladılar. daha sonra ise kendi klimalarını başladılar övmeye satıcı zihniyeti işte ama çok parametre var bunları irdeleyeim nedir e değildir demez hiç biri. demezlerki bir smsung neden cop değeri yüksek acaba -10 a kadar ıstma yapıyor ondanmıdır demezler. kıl mılıda olsa gene en araştırmacısı Biroldur içlerinde. (millet ban dese onu tutuyorsun ama ne kavgalar ettik hala ediyoruz peşimizden söylemedik laf bile bırakmadık ama gel görki millet anlamaz adamın suratını bile görmedim ortak çalışıyorsunuz diyen dolu insan var.)

birde ruh hastası tipler var millete bağırarak çağırarak sataşarak iş gören onların yüzünden bende bazen olmadık çıkışları yapabiliyorum adam bir baymak alır över över bitiremez tutar der baymakla me aynı daikin aynı yanına bir kaçtanede gazlayıcı buldumu al başına belayı ilk sataşıcakları kişi mbirol ve ben oluruz. işte bu adamlar belli markalaı öneriyorlar derler vs.

akıl olsa millette her ne olursa olsun bu üst markalar firmaların çıkarcılıklarından dolayı pahalı sattılsada ülkemizde. baymakla airfelle mideayla arçelikle vestelle samsungla aynı kalitede olmalaı imkansız. ama ne yapıyor bizim insanımız kullnıyoruz diye avunuyor günde 2-3 saatt yazın kullanırlar sonra çıkar derler 4-5 seneden beri bişe olmadı derler.

benim gibi 7-8 yıldır hiç durmadan bir me klimayı çalıştırsınalr bakalım neler oluyor. aman maşaAllah süphanAllah diyeyim klimamada nazar değmesin.

aslında siz şu başlığa bir eklem yapsanız sezonsal verimliliğe göre eer - seer ve cop - scop meselesi diye düzleltseniz daha güzel olur bence:)

not alıntılar dh dendir. afaroz edebilirler:)

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

kanmet
Akıl karıştırıcı olmuş.

Aslında inverter klimalarda durum muallakta idi. Çünkü inverterlar sizin de daha önce belirttiğiniz gibi yapıları gereği asla tam güç çalışmıyorlar, oysa eer cop değeri tam yüke göre.

Benim klimam carrier 53 NQV 060M ve bu klima eskiden soğutma B ısıtma C sınıfı idi. Fakat şimdi A++ ve A+ olmuş.:))

Gerçi klima çalıştıktan çok kısa bir süre sonra nominale daha sonra da minimuma doğru yollanıyor. Burada klasik bir klima gibi enerji sınıfı belirlemek yanlış olmaz mı?

1.2 kw ile 6.7 kw. arası soğutma kapasitesi olan bir cihazı 6.7 kw ile enerji verimliliğini etiketlemek.

Neyse, şimdi ben benim klimam için hangi değeri esas almalıyım? Nedir sayın üstadlar bunun aslı astarı?

A sınıfı mı yoksa B-C sınıfı mı?

Bu eski değerler;

http://www.alarko-carrier.com.tr/Klima_DuvarTipi_K1.asp?ID=4_17_&Sayi=2

Bu da yenisi; ismin sonu M yerine H olmuş ama değerler aynı. Broşürde ege ve akdeniz A+++ çıkarken İstanbul A+ doğu ve iç bölgeler A mesela ısıtmada; kademeli bir etiketleme var. Ama üstte A+++ yok belki etiket temsilidir bilemiyorum pdf te.

http://www.alarko-carrier.com.tr/Urun/brosur/CarrierXpower1_brs.pdf

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

hocam ben gene aynı şeyleri söylüyorum. burda bahsedilen durum kafa karıştırarak bazı durumları öne çıkarmak karşı çıktığımız durumlar bunlar.

carrierler içinse sn hocam birkez 9-12liklerde bu denilen sitemlere hiç bir zaman inanmadım.  son zamanlarda 18 likten aşağısını tavsiye etmedim . tohs skv ve skvr ile birlikte. durumlar oldukça karışık çünkü bir kere eurovent belgesi splitlerde carrier olarak yok son zmanda toshlarında bazı modelleri yok.

yanlız alarko güzel açıklmalarda bulunmuş pdf dosyasında. mesela 3,40 scop değerinden aşağı cihaz giremeyecek denmiş peki bu 3,40 nasıl bulunuyor. burda baya ölçüm tekniklerinde anlamadığımız durumlar var.  artık eer ve cop değerlerinin önemi yok deniyor. firmalar + fazlalığının peşinde koşuyorlar. acaba a+ larmı doğru yoksa anlamadığımız ölçüm tekniklerimi. benim şahsen kafam durudu kimi ısıtmada tes değerlerini düşük tutuyor +ları yükseltiyor. kimiyse artı sayısı düşük ama biraz daha yüksek kapasitede tet ettiriyor. eer ve cop değerleri ise artık önemli değil. artık hep beraber bekleyip göreceğiz durumları.

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

georgeamca
Bu konu güncellendi de .
şimdi yukarıdaki makaleye tekrar göz attım da merkezi klima üreticisiymiş onlar ve soğutmada daha farklı bir teknik kullanıyorlar sanırım. ancak eer - seer meselesinde söylediklerinin değişeceğini sanmıyorum. makaleyi daha etraflıca çevirip buraya koyacağım birkaç güne. ama mesele aslında burada yazılanlardan da gayet meydanda. amacın tamamen kafa karıştırmak olduğunu düşünüyorum. neoliberal akıl dediğimiz şey zaten tam olarak bu. bireyi bir sürü kafa karıştırıcı piyasa durumları içine atıp, karar vermesini beklemek ve yanlış kararlar verdiğinde de tüm sorumluluğu üzerine atmak. birçok sektörde böyle bu. ufacık cep telefonu ekranının 4k çözünürlük vermesiyle övünülür. sanki o ekranda fark nasıl anlaşılacaksa.. ya da gıda sektöründe gdo diye bir şey çıkarılır ve ondan sonra eski ürünler gdo'suz diyerek daha pahalıya satılır. organik meselesi keza öyle..

a+++ gibi ibareler cop 3.47 vs gibi karışık ifadelerden daha büyülü geliyor tüketiciye ve bu sayede daha kolay pazarlanabiliyor sanırım. bunların tamamen hiçbir karşılığının olmadığını iddia etmiyorum. sanırım en doğrusu deneyip test edip faturaya ve konfora bakmak gibi. tabii onu yapmak için de satın almış olmak gerekiyor. :)

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

çok kafa karıştırıcı çorba bir durum sn hocam.  ama siz Türkçeleştirmekten vazgeçmeyin vakit buldukça:) aynen dediğiniz gibi kafa karıştırmak için özel maaş alanlar oldukça sırf bizim halkımız değil tüm dünya halkı kandırlıyor. bir biraz daha fazla kansakta hala en basit şeyleri dahi görmediğimizden  normaldir bu durumlar basit şey derken sn hocam gerçekten çok basit şeylerde para kazanamamktan korkan girişimcilerimiz bu tür basit insan hayatını kolaylaştırıcı ürünleri imal atemiyorlar yanısırıa ithalde etmiyorlar. diğer konudada belirttim basit bir pompa ama nekadar rahat kullnımı var kanmet arkadaşın eklediği resime bakarsanız. ben zamanında o resmi videodan resmetmiştim.

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

georgeamca
makaleyi çevirdim abi. usta bir çevirmen değilim tabiî ki ama çevirinin yeterince iyi olduğu kanaatindeyim. Koyu yazılan kısımlar bana ait değildir.

söz konusu makalenin linki: http://www.coolerado.com/2012/09/myth-4-its-all-about-the-seer-rating/

"Tüketicilerin büyük bir çoğunluğu merkezi klimalarının verimliliğini bilmek istediklerinde SEER derecesine bakarlar. Mevsimsel Enerji Verimlilik Düzeyi (SEER), bir klimanın tükettiği her birim enerji başına ne miktarda soğutma sağladığını belirlemeye yarayan bir ölçüttür. Teorik olarak, bir klimanın SEER derecesi ne kadar yüksekse klima o kadar verimli bir şekilde çalışır.

Ancak SEER derecesine ilişkin problem, bu ölçünün tüketiciye enerji verimliliği hususunda isabetli bir tablo sunmamasıdır. Temel olarak, SEER, bir klimanın performansını 27.8 derecelik bir sıcaklıkta ölçümler. Birçok klima bu sıcaklık derecesindeki bir alanı soğutmak için çok fazla güce ihtiyaç duymaz. Halbuki bu sıcaklığı 32 veya 35 dereceye yükselttiğinizde, -ki bu sıcaklık değerleri birçok ABD şehrinin yazdaki sıcaklığına daha yakındır- birbirinin muadili olan koca bir ton klima serisi nal toplamaya başlar. Sıcaklığı yalnızca 4-5 derece yükseltmeyle klimanın enerji tüketimi yukarılara fırlarken soğutma kapasitesi aşağılara düşer. Yani merkezi bir klima sistemini azami yük seviyesinde kullandığınızda hâlâ SEER 13'lük bir enerji verimliliğiyle kullandığınızı sanırsınız, ancak bu azami yüklenme sırasındaki verimlilik gerçekte çok daha azdır.

Öyleyse neden biz bu kadar isabetsiz bir verimlilik ölçme kriterini kullanıyoruz? Hemen not etmek gerekir ki SEER, soğutma(klima) endüstrisi tarafından kullanılan bir pazarlama deyimidir. Geleneksel, kompresör temelli ürünler üreten imalatçılar tarafından geliştirilen bu deyim, klimalarını olduğundan daha verimli göstermeyi amaçlamaktadır.

Bizim klimalarımızda kompresör bulunmadığı için, SEER diye bir değerleri de yoktur.

Enerji verimliliğini belirleme konusunda EER(Enerji Verimliliği Düzeyi) değerini kullanmak çok daha isabetli bir yöntemdir. Tıpkı SEER gibi, EER da karşı konulan (savuşturulan) ısının toplam BTU'sunun ya da mevcut saatlik soğutma miktarının bu karşı koyma sırasında tüketilmiş olan elektrik watt miktarına bölünmesiyle hesaplanır. Ancak fark şudur ki; EER kontrollü bir ortam için hesaplanırken SEER değeri mevsimsel değişimleri hesaba katar. Bu demektir ki, SEER'daki değer, klimanın bulunduğu yerdeki sıcaklık ve nem durumuna göre çeşitlilik göstermektedir.

Birçok tarafsız uzman enerji verimliliğini puanlama konusunda EER'ın çok daha isabetli bir metot olduğu konusunda hemfikirdirler. Aslına bakılırsa, bazı kamu hizmet kurumları SEER'a ilişkin kaygılarını dillendirmiş ve EER'a geçiş konusunda müzakereler yapılmasını talep etmişlerdir. Ama kesinlikle bu uzun ve zorlu bir mücadele olacaktır; çünkü geleneksel klima imalatçıları söz konusu standartların değişmesini istememektedirler.

Bu değişim gerçekleşene kadar, enerji verimliliğini ölçme konusunda tüketicilerin izlemesi gereken en doğru yol elektrik faturalarına bakmaları olacaktır. Coolerado müşterileri soğutma için %90'a varan oranda daha az tüketirler. Bu derecedeki bir tasarruf, ortada bir marka  olmasa dahi güvenebileceğiniz kadar büyüktür."

son cümleleri reklam sloganı olmuş tabiî ki... :))

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

süper olmuş elinize sağlık hiç azımsamayın çevirmenliğinizi.

orda firmalar istiyormuş burda ise firmalar razı olmuyor diyorlardı ustalarca sebepse arçelik vestel vs klimaların gereçek durumları ortaya çıkacak deniyordu. bizim mbirol ustada diyordu bunu. onunda bir halttan anladığı yok ya bu kafa karıştırmacadan..  okumaz bile doğru düzgün benim 2 senedir ağzımda tüy bitti ilgilenin demekten. sadece çok iyi bir usta ürünün kalitesini gördümü tanır ama bu kafa karıştırma olayı çok farklıydı bence o bile yanıldı. şimdiyse kendi ürünlerinide çok övme yolunda kullanıyor orasıda var:)

oysaki firmalar açıkça söylüyorlar ürünler aynı ürün sadece ölçüm şekli farklı. aslında onlarada ters tepecek bu durumlar. mesela me + sayılarını yükseltmek için kendi klimalarında yaptığı ölçümler başka tartışmalara mahal veriyor.

sizden bir ricada daha bulunsam şu alttaki resim linkindeki eurovent değerlerini ben anca google dan çevirmiştim düzgün bir çeviri yapabilriseniz geniş zamanınızda.

http://i.imgur.com/RkrSfAS.png

hatta bakınız alt linkteki devam bölümüne

http://i.imgur.com/0wOOUna.png

yani şu eurovent durumu

http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_products/Access_by_programme.php?lg=en&rub=04&srub=01&select_prog=AC&select_partic=20&select_marque=DAIKIN&select_class=AC1+%2F+A+%2F+S+%2F+R

artık benim kafam durdu bu konularda istirahate çekilmek istiyorum zaten ingilizce bilmem:)

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

georgeamca
Cevap olarak bu gönderi By 9köy
bu 27.8 derece meselesine bakayım derken sanırım meselenin özünü anladım. alttaki kapsamlı araştırma eer ve seer'ın ayrıntılı olarak hesaplanmasına kadar her şeyi içeriyor. çevirmek için maalesef fazla vaktim yok dolayısıyla bir göz attım ve şunu söyleyebilirim. her iki ölçütün de kendi içinde avantajları ve dezavantajları var gibi. eer değeri klimanın belirlenmiş standart bir ortamda full performans çalıştığında ne kadar elektrik harcadığını ortaya koyarken, seer ise belli bazı bölgeler üzerinden ve 27.8 derecelik bir sıcaklıkta klimanın düşük-orta düzeylerde nasıl bir verimlilik sunduğunu ortaya koyuyor. eer'e ilişkin eleştiri, bir klimanın yaz boyunca full performansta çalıştığı dönemlerin fazla olmaması nedeniyle bu değerin yeterince doğru bir fikir vermemesi. buna dayanarak full performans güçlerini arttırmaya çalışan üreticilerin de düşük-orta performansı boşlaması sonucu maliyetin artması.

bu bağlamda düşünülürse inverter için seer oldukça önemli gibi görünüyor. ancak araştırmada gördüğüm kadarıyla her bölgenin seer kriterleri farklı. abd, avrupa, japonya ve kore filan farklı farklı kriterlerle hesaplıyor. bunu hesaba katarsak bizdeki seerlar avrupanın ortalaması hesaba alınarak hesaplanıyor. baz alınan bu ortalama çevrenin her yere uymaması gibi bir sorun da çıkması olası gibi. özellikle çok sıcak olan bölgelerde klimanın yüksek performans göstermesi gerektiğinde. dolayısıyla mesela kıbrıs'ta makinenin full performanstayken nasıl bir verimlilik sağladığı almanya'dan daha fazla önem arz eder herhalde. seer'ın zayıf karnı burası gibi görünüyor.

buradan çıkan sonuç ise benim kıt bilgilerimle şu: her iki değeri de baz almak ve ona göre bir klima seçmek.

meraklısı alttaki güzel araştırmaya bakabilir. hızlıca baktığım için umarım saçmalamamışımdır. belki vakit olursa veya konunun daha çok açılması gerekirse önemli birkaç yeri çevirebiliriz.

meraklısına ayrıntının ayrıntısı bir araştırma

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

vaktiniz olsaydı sizi yönetici yapardık buraya ben artık araştıramıyorum zaten dilimde yok. araştırmacılığınız süper.

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

mbirol
Bu makaleyi yazan merkezi sistem klima üreticileri halt etmişler öncelikle.
 Öncelikle soğutma işini ne ile yapıyorlar.Buzmu getiriyorlar kutuplardan.Bunlar Chiller istemi ile yanı suyu soğutarak ,soğutulan su ile fancoil aracılığı ile ortam soğutulur.Pekiyi o suyu ne ile soğutuyorlar...Ben söyleyeyim kompresör ile.

 Pekiyi ısıtmayı ne ile yapıyorlar ,sıcak su.Yani kalorifer sistemi.Kömür,doğalgaz vs.Yani COP yok makinede..

Buraya kadar fark anlaşılmıştır sanırım.Gelelim EER nedir.Eer klima sisteminde  dış ortam 35 derece iken (kuru termometre ,havadaki nem hesap dışı) iç ortamı 27 dereceye getirmek için 1 saatte ürettiğiniz soğutma enerjisininharcadıgınız enerji miktarına oranıdır. Yani 3.21 kw lık soğutma enerjisini  ,1 kw lık elektrik enerjisi ile üretiyseniz Eer değeriniz 3,21 dir .Ve bu cihaz A enerji sınfı olarak adlandırılır eurovent kriterlerine göre.COP içinde durum aynıdır.Cop dış ortam ısısı 7 derece iken iç ortamı 21 dereceye getirmek için üretiln ısıtma enerjine karşılık tüketilen elektrik enerjisine oranıdır.A enerji 3,61 ve üstü.

Şimdi gelelim SEER ve SCOP  olayına;
Simüle edilmiz Akdeniz iklim kuşağına göre belirli bir süre ile klima ile yapılan soğutma işleminin performansı ölçülür.Yani dış ortam 25-27-30-35 derece gibi şartlarda yapılan  soğutma işleminde üretiken soğutma enerjisinin harcanan enerjiye oranıdır.

Bence gerçeğe en yakın ölçümdür.Hatta sezonluk ortalama enerji tüketimini bile veriyor.Ama dikkat edin eer ye göre verimlilik seer de daha yüksek.Yüksek olmasıda çok normal ,çünkü gerçek yaşamda klimayı soğutmada sadece 35 derece dış ortamda kullanmıyoruz.Gece ve sabah hava sıcaklıgı ortalamalarda 25 derece ancak var.Tabi Haziran ile Temmuz Ağustos ayarı sıcaklıklarıda bir değil.

 Asıl ak ..kara...n belli olduğu durum SCOP ta ortaya çıkıyor.Hep konuşulan nedir klima işinde 'klimanın kalitesi ısıtmada belli olur' .Evet Cop ölçümü 7 derece de yapılan test ile gerçeklerin neredeyse alakası yok.Heleki iç bölgeler için tamamen gerçek dışı.İzmir gibi bir iklim kuşağında bile Şubat-Mart aylarında 7 derecenin altı çok sık yaşanıyor.SCOP ise tamda bunu ölçümlüyor.Yine  gerçeğe yakın simülasyonlar ile test ediliyor.Köylü kardeşim karşı çıksada ME bile ne olduğu ortaya çıkıyor.Yani tüketici doğu okumayı bilirse kesinlikle doğru değerlendirme yaabilir tüketim konusunda.(Bu arada tüketim verimlilik ölçümü kaliteli makine ölçümü değildir.)

 Asıl sıkıntı ise enerji etiketini okuma işi..En büyük oyun burada işte.

Re: eer - seer ve cop - scop meselesi

hadi len kendine bak kılize me kötüymüş, sen kötüsün. kızarım tabi ordan avanat alıyorum sen ver para senin sattığın çöpte olsa överim ozaman