Doğalgaz Kombi Önerisi

12

Doğalgaz Kombi Önerisi

Biray Dogalgaz
Yeni Forumumuz için tıklayın.

http://i.hizliresim.com/gZV5Bb.png

len vatan haini mbirol, milleti üye olmaya zorlayıp ziyaretçilere kapatmışsın forumu vatan haini.

Bütün Türkiye'mize merhaba...
Burada kombi önerisi adı altında, iyi bir tesisatta olması gereken herşey tartışılacak ve önerilerde bulunulacaktır..

B.EREN
İTÜ.Mak.Fak.Isı Enerji Bölümü Uzman Mak.Müh.(1988)
Biray Mühendislik-İzmir

Doğalgazlı ısınma sistemleri.

öncelikle bunu şöyle bir benzetmeyle açayım, bir sistem aynı vücudumuzdaki gibi kalp-damar-organ mantığıyla çalışır, yani kalp kombi, damar boru , organ da petek dediğimiz radyatörlerdir.
tabi bir de beyin dediğimiz kontrol organı vardır ki ben bunu bu işi yapan varsa mühendis ve ustalar yani dizaynörler olarak kabul ediyorum.

velhasıl hangi kombiyi alalım la birlikte, hangi boruyu kullanalım hangi peteği hangi miktarda takalım mantığı daha önemlidir.

siz mersedes kombi bile alsanız, bunu ehliyetsiz beceriksiz bir ustanın elinde heba edeceksinizdir.

aynı kombiye bazen yerden yere vurulduğunu bazen de göklere çıkarıldığı okumaktasınızdır, işte bu şansın ve kalitenin yanında TOTAL SİSTEM in bir olgusudur.

kalp ne kadar iyi olsada kollestrolden damar iyi değilse felç oluyor insanlar, öncelikle borudan başlayalım.

BORU SİSTEMLERİ:
1-klasik demir borular.
eski binalarda,kamu binalarında ve merkezi sistemlerde, sağlamlığıyla ön plana çıkan demir borular, aynı zamanda ısıtma etkisi ile de kullanışlı olmakla birlikte,gerek ustaların artık kalmayışı, gerekse nemli ortamda dış kısımlarını (içte pas olmaz) paslanıp çürümesi nedeniyle, artık evlerde kullanılmamaktadır.
2-pprc borular.
plastik su borusu,mavi yeşil boru ile 1994 ten sonra kullanılmaya başlandı,ancak su için üretildikleri için,kısa sürede uzamalar ve şişmeler ile patladılar ve evleri mahvettiler bu yıllarda tekrar demire dönüş oldu, ancak pratik zekalı üreticiler boru dış kısmına (iç değil) buzdolabı folyosu gibi folyo sararak , şişmeyi engellediler, uzamalar da nispeten azaldı. bu sefer de delikli folyolu, düz folyolu boru tartışıldı, delikli folyolu boru güneş ışığını içeri alıp, boru içindeki suyu bozduğu çamurlaştırdığı ve içine oksijen giren bu boruların başta kombi olmak üzere radyatör ve sistemi çabuk paslandırdığı görüldü, müteahhitlerin normal su borusundan yaptırdıkları alt yapılarında ana sorunu paslandırmaya yol açmasıdır, günümüzde cam elyaflı yani 2.el cam hamurunun plastik arasına zerk edilmesiyle elde edilen borularda da bu olayın olduğu konuşulmaktadır.Tüm yeni boru çeşitleri,pratik plastik boru döşeyicisine kolaylık için çıkarılmaktadır, ortadan yekpare folyosu bulunan ürünler en iyisidir, ancak %30 daha pahalıdır.
3-yerden besleme (kollektörlü) pprc boruları
oksijen geçirimine sahip olması pas açısından en dez avantajlı kısımdır, fiyatı pahalı oksijen bariyerli boruyu da kullana yok gibidir, metresi 30-50 kuruşa bulunabildiğ ve inşaat esnasında 1-2 saatte özentisiz olarak yapıldığı için ve ustalık istemediğnden dolayı müteahhitlerin tercihidir.asıl para tutan kollektör ve rad.bağlantı çubukların zaten daire sahibi üstlenmektedir.kollektörler daire merkezine yakın sa ve kombinin yanındaysa standart pprc sis. göre daha iyi sonuç verir ancak, kalitesiz boru patlarsa çare yok gibidir.
4-akıllı (süper) boru adı altında önce kalde şirketinin getirdiği sonra çin in de işe karıştığı üzeri plastik kaplı ince alüminyum kangal borular, dirsek kaynatılmadığı için işçiliği basit ve 1 günde teslim olması açısından uygundur, ancak bükme zorluğu nedeniyle, işçilik kısmında ustaları zorlar, günümüz ustası keskin bükemediği bu boruları apartman direklerini zedeleyip, hatta demir arasından geçirerek işini görmektedir, deprem ülkesi olan Türkiyeye ne kadar uygun olduğu tartışma konusudur, kapı altı geçişlerde çok berbat görüntü kirliliği oluşturur, ancak bükmeleri sağlıklı bir işte enerji iletiminde pprc den iyidir demir boru ayarında sayılabilir.
5-Bakır borular
Bütün dünyada kombi-radyatör arası bağlantı, bakır borudan yapılmakla birlikte ülkemizde usta bulamama, bakırın her gün değer kazanması yüzünde sayılı firma tarafından yapılmaktadır.en iyi iletkendir, zaten bütün imal edilen kombiler bakırdan yapılmaktadır,yani bakırla ilgili bir sıkıntı anlatan kişi mantiken kombi almamalıdır. 20 ton basınca dayanır, kesinlikle eğilmez , çivi çakarak anca delinir ki, bunu nereye yapsanız (pprc) od delinir zaten :D
ısıyı odaya da yaydığı için ısınma süresi %80 hızlanır.100 mtlik bir boru sisteminde sıcaklık 14-16 saniyede son noktaya kayıpsız ulaşır, plastikte dirsek ve te ler yüzünden bu 10 dakkaları bulur ve bazen sıcaklık yarıya düşer (son peteklerin ısınmama şikayeti), netice de bakır en iyisidir, ancak plastikten 4 misli pahalıdır, daire başına 600-800 TL arası fark eder, ancak %25-35 arası kombi daha az çalışır, yani bu tasarruf demektir ve vilayetine göre 1 sezonda bile amorti eder, tek dez avantajı sıradan usta yapamaz zanaatkar ister.

RADYATÖRLER
1-Alüminyum radyatörler.
en iyi ısı ileticisidir, ancak standart panelden 3-5 misli pahalıdır, enerji verimliliği ilkesine göre %10 tasaarruf yapar ancak daha uzun ebatlardadır, yerden beslemeye çok uygundur, bakır alüminyum düşmalığı nedeniyle bakır boru sistemlerine koruyucu konmadan (katalizör) kullanılmasa iyi olur.
2-döküm radyatörler.
eski kalmış sistemlerdir çğunlukla merkezi sistemlerde kullanıldı ki kalın döküm demir geç soğuduğu için gece kapamalarında ısısı devam etmekteydi, mecbur kalınırsa fazla su içerdiği için kombi kullanımlarında %20 fazla yakmayı ve içindeki kumların tesisatı tıkayabileceği handikabının düşünüldüğü durumlarda kullanılabilir, fiyatı panelin 2 katıdır ve çok ağırdır, sağlam duvar ve kaslı halterci usta ister.
3-panel radyatörler.
ısının en pratik aktarılma organlarıdır 0.8-1.1 mm saçtan yapılır, bunlara hatve denir ki, standart radyatörlerde 33 mm aralıklarla yapılır(su kanalları), sadece demirdöküm de 25 mm yani daha sık kanallı panel plus serisi de vardır. yeni hesap metodlarıyla 1 mt. panelin 1300-1550(ddöküm) kcal-h olduğu kabul edilmektedir.panelin kalitesini saç kalınlığı-ısı miktarı ve boyası belirler.

RADYATÖR VANALARI
müşteri açısından pek sorulmasa da iyi bir rad. vanası otoban girişindeki gişe gibidir denilebilir, otobanınız kaç şeritli olsa da gişe sayısı kadar arabaya hitap edecektir.işte petekleri büyük de koysanız, dar girişli vanalar o peteğin gücünü yarıya düşürür, ECA nın rve serisi buna en iyi (kötü manada) örnektir.ayrıca 2 vana mantığı da yanlıştır, doğrusu gidişe bir vana, dönüşe de reglaj (yani özel dönüş vanası) koymaktır. 2 gidiş vanasını hem gidişe hem dönüşe bağlamak yakıtı arttırır müşteriye zarar verir.kombi altı vanalar da aynı mantıkla dar olursa kombi içinde su hapsolur kaynar ,kombi sık sık devreye girer çıkar, yani ömrü azalır, dar geçişli filitreler, tıklaı filitrelerde aynı hatayı yapar, doğrusu metal vana ve filitredir, yakıtınızı %5-20 azaltır)

KOMBİLER
1-KLASİK KOMBİLER
bacalıları bütün şirketlerce kabul görmediği için hermetik yani dışardan hava alıp, aynı borunun iç kısmından alan, eski tabirle balkon veya dış duvara konan kombilerdir. mantıksal anlamda hiç bir kombi %60-80 den fazla verim veremez ama katologlarda alt ısıl değere göre ideal şartta %93 verdiği yazılmaktadır.Çevreye salınan CO emsyonları nedeniyle Kyoto protokü gereği yerlerini Yoğuşmalı kombilere bırakacaklardır.ingiltere Almanya,Fransa da 2012 başında artık kullanılmayacaktır, ülkemizde ise halen %90 oranında takılmakla birlikte 3-4 sene sonra yerlerini yoğuşmalı makinalar alacaktır.tek eşanjörlü (her markada var) modeller yanında %90 ı çift eşanjörlüdür.Baca motoru devir ayarlı olan, 3 yollu vanası motorlu olan modeller gazı daha verimli ve sessiz yakmaktadır.

2-YOĞUŞMALI KOMBİLER
2004 senesinde, bacadan çıkan yüksek sıcaklıkta ve su buharı ağırlıklı atık duman gazının ısısından yararlanma fikriyle icat edilmişlerdir, ilk icat edilen kombilere 3 eşanjörlü veya yarı-yoğuşmalı kombiler denmektedir.demirdöküm sargon, baymak lambert,bosch condens 2000 serileri bu çeşittendir ve temel mantığı eski kombinin çevrilmesi ilkesidir. Baca çıkışını zorlaştırarak eşanjör üzerinde dumanı yoğuşturur,verim %8-10 artar. (%92 lik bir kombiye %102 denmesinin sebebi)
2010 başında premix kombiler ile yeni nesil kombiler çıkmıştır, bunlar dairesel bir eşanjör içinde 360 derece brülöre dışarda karbüratör mantıyla gaz ile havayı en idealde karıştırıp, pompa ile yanma hücresine verir, %107-109 ile verim verir yani %18 civarında ucuza ısınma sağlar,%110 max verim olup sıfır duman çıkışı demektir, bu mantıkla TAM yoğuşmalı bir kombiden duman çıkışı olmaz denebilir, ısı olduğu gibi suya geçmektedir.Hava kirliliği olmaz.

Yoğuşma ne demek?
bilimsel olarak gizli ısıda denilen, su buharının tekrar soğuması ile açığa çıkan enerjiden yaralanmaktır.yoğuşma ise buharın sıvıya dönmesine verilen isimdir.klima ve buzdolabında gördüğümüz gibi ısı bir yeri soğuturken diğer tarafı (dış ünite)ısıtmak şeklinde yer değiştirmektir.o halde buharın soğuması başka bir şeyin ısınma ile olmaktadır ki bu da sudur.

kombiler 700 derece sıkaklıkta bir alevin yanması ile 120-140 derecede CO2ve su karışımını duman olarak atar, kombi bu sırada 90 derece ayardadır (max kapasite) ve alev boyu en yukardadır, kombi kısıldığında alev azalır, baca sıcaklığı da düşer, baca boyunu uzatmak da dumanı oyalar ve soğutur. Yeni nesil tam yoğuşmalı kombide baca sarmal şeklinde uzunn bir borudur ve 80 derec civarında yanan kombi de damla damla da olsa yoğuşma başlar, yani baca gazı 100 ün altına inmiştir, 55 derecelik kombi ısısında hemen hemen hiç duman kalmaz ve tüm duman suya (asitli ) dönüşür ve verim tavan yapar.

ancak bu durumda 55 derece ile ev ısıtılır mı sorusu ortaya çıkar. Olaydaki mantık çok basittir. Eğer max verim alacaksan 55 derece de ısınacak gibi radyatörü büyük tut, yani boruyu metal yap ev rahat ısınsın, peki radyatörleri zaten döşeli bir ev düşünün ve kombiyi 50 derece de çalıştırın, bu ev Erzurum da mı daha iyi ısınır, İzmir de mi ?, cevap tabi ki daha ılıman olan İzmir dir.Yani Yoğuşmalı kombiler oransal olarak en iyi ortamı Ege ve Akdenizde bulurlar ve oralarda %100 başarılı olurlar, başka bir deyişle ılıman iklim kombisidir, denilebilir.

Ancak bilimsel dayanağı olmadan bazı ok bilmiş pazarlamacı arkadaşlar bu kombileri sert iklim kombisi diye tanıtmaktadırlar.doğrusu radyatörü 50 derece de dizayn etmektir.ancak belki şöyle bir hesap yapmak daha doğrudur.

Bakır borulu bir ortamda (radyatörler 50 derecede çalışıyorken)

İzmir de 150 yakacak bir dairede tam yoğuşmada %30+20 tasarruf ile 75 TL yakıt parası gelecekse

Erzurumda 300 tl yakması beklenen aynı dairede %30+5 tasarruf ile 200 TL yanacaktır.

tasarruf 100 TL olduğu için doğuda fazladır, ancak 150 TL deki 75 TL anlamında batıda daha uygundur.

TASARRUF SİSTEMLERİ
TERMOSTATİK VANALAR
en ideal tasarruf şeklidir, dikey konmaz, gazlı ve civalı olanlar daha uzun ömürlüdür, %5 tasarruf sağlar, oda sıcaklığına bağlı olarak ısınmış odanın peteğini kapatır, bu haliyle ısınmamış oda çalışmaya devam edecektir.10-30 derece arası ayar imkanı verir, Avrupa'da zorunludur.
ODA TERMOSTATLARI
pratik çözümlüdür, oda ısınınca kombiyi durdurur, ancak yanlış hesap edilen diğer odalarda kötü sonuçlar verir, yani salon ısındı, kombi kapandı,ancak çocuk odası daha ısınmamıştı ise durum kötü olmaktadır, tersine kolay ısınan bir oda da ise oda hamam haline gelmesine rağmen hala kombi çalışmakta olacaktır. Hiç bir tasarruf düşünülmeyen sistem için iyi,termostatlı vanaya göre kötüdür.

ayrıca kombinin yeri %10-30 yakıt ısrafı yaptırabilir.balkonda altı üstü açık küçük bir dolaba yerleşmiş, boruları sokakta bir kombi %30 fazla yakabilmektedir.Borular gömülü ve izoleli ayrıca kabin en az 130x60x40 olmalıdır.

mümkünse kombi ev içinde ve merkeze yakın yerde olmalıdır. sokağa bakan BANYO ideal kombi yeridir. Ancak gaz dağılımı için yer varsa en iyisi MUTFAK tır.

tecrübeli ekibi olan bir firma ise en iyi seçimdir.

unutmayın Mercedes iyi bir araba ama ehliyetsiz şöför onu kullanamaz.

saygılar.
Bircan EREN
İTÜ.Makina Fak.Isı-Enerji Bölümü Uzman Mak.Müh.(1988)
Biray Mühendislik-İzmir

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

sn hocam hoş geldiniz saygı ve sevgiyle iyi forumlar diliyorum.  diğer forumdaki durumuda düzelteceğiz. ben sizi buradada admin atıyorum. tekrar hoş geldiniz. özgür forumlarımız ve gerçek bilgi adına hayırlı olsun.

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

neo3516
Cevap olarak bu gönderi By Biray Dogalgaz
Doğalgaz da 2 sene önce 14 metreküp yakıtlar bircan beyin sayesinde su anda 9 en fazla.hem de şu berbat havalarda .izmir,bu sene çok,cok fena ...

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

neo3516
Cevap olarak bu gönderi By Biray Dogalgaz
Yogusmali kombi de oda termostatı acaba yarar sağlar mı yoksa,konvensiyonel kombi de mi daha çok,fayda sağlar?

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

Cevap olarak bu gönderi By neo3516
neo3516 yazdı
Doğalgaz da 2 sene önce 14 metreküp yakıtlar bircan beyin sayesinde su anda 9 en fazla.hem de şu berbat havalarda .izmir,bu sene çok,cok fena ...
aynen neo3516 kardeşim. bende klasik ariston var plastik tesisat olsa çoktan gitmişti. zaten çok tüketen bi kombi

şuan sa şaşıyorum

inanın 8 lerde şuan tüketim kombinin başlangıç derecesini 42 altına düşürdüm geçen yıllar çalışmıyordu bu yıl nasılsa çalıtı tüketime şaşıyorum. bir kaç gündür foto almadım istanbulda çok soğuk şuan bir ara foto alır bu mesaja ek yaparım bana ayda 200 gelse öper başıma koyarım. normal 42 derecde 230-240 felan gelmesi gerekiyıordu geçen yılki hesaplarıma göre.

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

engindmn
Cevap olarak bu gönderi By Biray Dogalgaz
Selamlar hayirli olsun.Yeni forum 😃

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

hasanemmii
Cevap olarak bu gönderi By neo3516
Yoğuşmalı kombide veya yoğuşmasız kombide termostat mutlaka kullanılmalıdır. Termostat kullanılan kombi kazan sıcaklığı yoğuşmalılarda 55C. yoğuşmasızlarda 60C uygundur. Bu kazan sıcaklıklarında kombinin gazı yakma verimi yüksek olur. Verimin atması tüketimi azaltır.
Ancak termostat kullanımı dikkat ister. Termostat mutlaka termostatik vana ile desteklenmelidir. Termostatik vana kullanılmaz ise petek sıcaklık farklarını dengelemek için reglaj yapılabilir. Termostat en soğuk odada kullanılırsa, bu oda istenen sıcaklığa geldiğinde diğer odaların hamama dönmemesi için, çok ısınan odalara bahsedilen termostatik vana veya reglaj uygulaması yapılmalıdır.
Saygılar.
neo3516 yazdı
Yogusmali kombi de oda termostatı acaba yarar sağlar mı yoksa,konvensiyonel kombi de mi daha çok,fayda sağlar?
Ne anlatıldığı değil, ne anlaşıldığı önemlidir.

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

hasanemmii
Cevap olarak bu gönderi By engindmn
Tanıdık isim görmek ne güzel. Herkese hayırlı olsun. Burayı yukarılara taşıyalım.
Ne anlatıldığı değil, ne anlaşıldığı önemlidir.

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

engindmn
Selamlar
hasanemmii yazdı
Tanıdık isim görmek ne güzel. Herkese hayırlı olsun. Burayı yukarılara taşıyalım.

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

murat
Cevap olarak bu gönderi By hasanemmii
Herkese merhabalar. Ben de geldim. Diğer taraftaki demmurat burada murat. Herkese hayırlı olsun. Kullanıcı adını boşta bulunca alayım dedim...

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

murat yazdı
Herkese merhabalar. Ben de geldim. Diğer taraftaki demmurat burada murat. Herkese hayırlı olsun. Kullanıcı adını boşta bulunca alayım dedim...
hoş geldiniz istediğiniz ismi almanız güzel olmuş. güzel paylaşımlar dileği ile.

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

yoldas_2
selamlar bende geldim hayırlı olsun

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

yoldas_2
Cevap olarak bu gönderi By hasanemmii
yoguşmasız kombilerde 60 derece olmalı denmiş.fazla ısı tesisat a zarar verir eritir diyordi biray hoca ben kombimi 50 derecede calıstırıyorum 60 dereceye anlam veremedim

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

ZETU35
yoğuşmalı kombi +5 -5 çalıştığından 55'e kadar cıkması sağlıkl mı

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

Cevap olarak bu gönderi By yoldas_2
yoldas_2 yazdı
selamlar bende geldim hayırlı olsun
hoş geldiniz güzel paylaşımlar diliyoruz.

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

Cevap olarak bu gönderi By ZETU35
ZETU35 yazdı
yoğuşmalı kombi +5 -5 çalıştığından 55'e kadar cıkması sağlıkl mı
zetu hocam sizde tekrar hoş geldiniz. hocam ben bu konuda yanlış konuşmak istemem ama sanaırım sını 50 veya 55 derece sonrası normal kombi gibi çalışır şeklinde okumuştum yine yanılmıyorsam Biray hocanın paylaşmış olduğu bilgilerle mutabık olunan bir yazıydı bir çok arkadaşta denemelerini sunarak onayladığı güzel bir yazıydı ama şimdi arasm bulamam o yazıyı çok uzun zaman önce okumuştum. ben dh de devamlı bakmazdım çünkü doğalgaz bölümüne  ama benzer paylaşımları ufak bir aratmayla bulmak mümkündür sanırım.

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

ZETU35
Hoşbulduk
Dogalgaz apartmanımızda 5yıldır bağlı ama biz bu sene doğalgaz ile ısınmaya başlayınca ilgi alanım oldu.
- İzmirin bu havalarında yoğuşmalı kombinin olması gereken derecesi?
- Sıcak su kullanımında kombi basıncın düşmesi ?
- Kombinin mevcut basıncı 1,8 sıcak su kullanınca 1,4'e kadar iniyor sonra tekrar 1,8'e kadar cıkıyor. normal mi?

Tesekkürler :)

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

neo3516
Doğalgaz için Bircan bey yazmıştı,eğer petek,yeterli ise 20ile,10 derece arası 40 10 ile 5 arası 45 5 ve 0 arası 50derece ,eğer petek,yeterli degilse artırılması gerekiyor ,yok sa,fazla yakıt cebimizi acitir: )

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

neo3516
Cevap olarak bu gönderi By ZETU35
Basınç,dalgalanmaları bende,de,oluyor ama,normal diye biliyorum.bu arada düz,bosch,Kombiyi 50,de kullanan arkadaşım,günde,14 yakıyorum diyordu,dun.bu havalarda izmir de o da buca da heykel,in,üstünde oturuyor.malum balkon da,kombi.ara kat apartman olmasına rağmen,...

Re: Doğalgaz Kombi Önerisi

hasanemmii
Cevap olarak bu gönderi By yoldas_2
Sayın yoldas_2

Ben iki yıldır 60C de kullanıyorum. Borular plastik. Kombi 65 e kadar çıkıyor. Hiç bir zararını görmedim. Biray hocamın mutlaka zarar verir dediğini sanmıyorum. Plastik boruların fazla ısıtılması taraftarı değil anladığım kadarıyla. Ancak folyolu olanların pek bir sıkıntı çıkaracağını düşünmüyorum.